شناخت انسان>1
روشنگری
يادبگير، ساده‌ترين چيزها را براي آنان كه بخواهند يادبگيرند هرگز دير نيست

    شناخت جهان 1  

انسان از 5/2 ميليون سال پيش، با ساختن ابزار و آلات، زندگي خود را دگرگون ساخت. از آن‌جا كه مردم آن دوران‌ها وسيله و ابزارهاي كارآمد امروز را نداشتند بنابراين براي حل مشكلات و مسائل پيش رو نمي‌توانستند با قاطعيت تمام پاسخ پرسشي بيابند و اگر بودند دانشمندان يوناني كه در زمينه هاي مختلف زندگي انساني اظهار نظر كرده‌اند به دليل اين‌كه وسايل پيش‌رفته كارآمدي در اختيار نداشتند بنابراين نمي‌توانستند جواب درست پيدا كنند. و با مشاهده ساده محيط اطراف خود آن را به سراسر زمين و جهان تعميم مي‌دادند مثلا" دانشمندان يوناني با ديدن، "در كوه‌هاي يونان، جويبارها و رودخانه‌هاي متعددي كه گاه در زير زمين و گاه بر سطح آن جاري است به چشم مي‌خورد." آن‌ها را واداشت كه فكر بكنند "كه درون زمين خالي است و آب، هوا و آتش در آن جريان دارد." اين افكار نادرست با پشتيباني كليسا 2000 سال دوام داشت. اما مردم آن زمان به دليل شرايط اجتماعي آن زمان آن نظرات غلط را پذيرفتند و صاحبان كليسا به تحكم آن پرداختند و به زور گيوتين و زنده زنده در آتش انداختن انسان‌هاي آگاه، آن‌ها را وادار به سجده در مقابل كليسا كردند. آن‌‌ها توانستند بيش از چند هزار سال  افكار و انديشه هاي غلط و غيرعلمي را به خورد مردم بدهند و اجازه فكر كردن را از مردم بگيرند. اما بشریت هميشه در وجود خود در پي جواب مستدل گرفتن از پرسش ها و مسائل و مشكلات خود بوده و هست. اكنون انسان علاوه بر شناختن تقريبا" كامل درون زمين، براي شناخت جهان پيرامون خود از مرز منظومه شمسي گذشته است. چند ده سالي ديگر با مستقر شدن در كره ماه و از آن‌جا سفر كردن به سوي سيارات ديگر مانند سياره مريخ، از جمله كارهاي در پيش‌روي انسان است.

     بر اساس تحقيقاتي كه تا كنون دانشمندان كرده‌اند و در آينده ممكن است با كشفيات جديد تغيير بكند، اين است كه در حدود 14 ميليارد سال پيش، مقدار بسيار عظيمي از انرژي در مدت زمان صفر ثانيه تا سي‌صد هزار سال، در اثر يك انفجار بزرگ يا همان بيگ بنگ (Big bang )، از انرژي ، ماده بوجود آمد اين ماده به حركت انبساطي خود ادامه داد ضمن اين كه از دماي آن كاسته مي‌شد كهكشان‌ها را بوجود آورد از حركت اين كهكشان‌ها به دور خود طي اين مدت  (14 ميليارد سال) ستارگان و سيارات و قمرها و ... بوجود آمدند. بنا بر گفته دكتر فيروز نادري دانشمند ايراني ناسا در جهان بيش از يكصد ميليارد كهكشان وجود دارد كه كهكشان راه‌شيري يكي از آن‌هاست. در هر كهكشان بيش از يكصد ميليارد ستاره مانند خورشيد و از خورشيد بزرگ‌تر وجود دارد كه در اطراف هر ستاره تعدادي سياره وجود دارد كه به دور اين ستاره‌ها در چرخشند.

     كهكشان راه‌‌شيري يكي از يكصد ميليارد كهكشان جهان است.ستاره‌هاي آن به دور مركز كهكشان راه‌شيري كه يك سياه‌چاله در آن وجود دارد، در حركتند. (قطر كهكشان راه‌شيري يك‌صد هزار سال‌نوري است. يعني اين‌كه نور با سرعت 300000 هزار كيلومتر بر ثانيه بخواهد قطر كهكشان راه شيري را طي كند صد هزار سال طول مي‌كشد.) كهكشان راه شيري به شكل دو بشقاب كه از لبه روي هم قرار بگيرند، مي‌باشد. ضخامت وسط كهكشان راه شيري 30 هزار سال نوري است. در درون اين كهكشان ميلياردها منظومه وجود دارد كه منظومه شمسي يكي از آن‌هاست. منظومه شمسي جاي كوچكي و در لبه‌ي كهكشان راه شيري قرار دارد.

     هرچه ما بيشتر به عمق كيهان نظاره مي كنيم در واقع بيشتر به عمق زمان گذشته مي‌نگريم. يك ستاره را كه در فاصله 10 سال‌نوري از ما قرار دارد، به همان صورتي مي‌بينيم كه 10 سال قبل بوده است. دورترين اجرامي را كه انسان مي‌تواند با تلسكوپ‌هاي بزرگ نجومي نظاره كند كوازارها هستند.  Quasar)  مخفف عبارت نجومي  Quasistallar object و عبارت است از  عضوي از گروه‌هاي گوناگون ستاره مانند كه داراي پرتوهاي قرمز استثنايي مي‌باشند و غالبا" از خود فركانس‌هاي راديويي و نيز امواج نوري قابل ديدن منتشر مي‌كنند.) آن‌ها در واقع كهكشان‌هاي  كاملا جواني هستند كه در مراحل اوليه شكل‌گيري به سر مي‌برند. حال اگر انسان نگاهش را در سمت دلخواهي به دورتر و بازهم دورتر متوجه كند بايد به مرزي برسد كه در آنجا آغاز پیدایش ماده را مشاهده كند و به عبارت ديگر آن گاز داغ اوليه را ببيند كه تمام كهكشان‌ها – ستارگان – سيارات و موجودات از آن ايجاد شده‌اند. بنابراين مي‌بايست پيرامون ما را پيوسته، پوسته كاملا درخشاني در دوردست احاطه مي‌كرد و آسمان هم مي‌بايست شب‌ها هم‌چون روز روشن مي‌شد اما اين ديوار آتشين با سرعت زيادي از ما دور مي‌شود زيرا كه عالم لحظه به لحظه انبساط مي‌يابد سرعت دورشدن به قدري زياد است كه نور اين پوسته داراي طول موج بلندتري مي‌شود كه ما آن را فقط به صورت تشعشعات و امواج راديويي دريافت مي‌كنيم. دقيقا همين امواج هستند كه اكنون كشف شده‌اند. امواج مفروضي كه از همه جهت‌ها به طور يكنواخت بر ما مي‌تابند و به نام تشعشعات پيشينه – 3k نامگذاري شده‌اند. وجود اين پرتو‌ها را مي‌توان با راديوتلسكوپ‌ها به سادگي اثبات كرد اين تشعشعات تكيه‌گاهي مهم براي اثبات فرضيه انفجار اوليه مي‌باشد.

       آشكار است براي آگاهي از چگونگي اولين ثانيه‌ها و يا بهتر بگوييم اولين اجزاي ثانيه‌هاي پس از انفجار اوليه بايد به فيزيكدان‌هاي متخصص در امر فيزيك ذره‌اي رجوع كرد كه در مورد تشعشعات و ماده در شرايط كاملا سخت و غير عادي تحقيق مي‌كنند و تجربه مي‌كنند. تاريخ كيهان معمولا به 8 مقطع كاملا متفاوت و غير مساوي تقسيم مي شود.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: یک شنبه 29 بهمن 1391برچسب:,
ارسال توسط امید
آخرین مطالب